Der er mange didaktiske overvejelser i sådan et projekt, især hvis målgruppen er børnehavebørn som det er i mit tilfælde.
Normalt hvis man spørger et barn omkring hvad man kan spise fra havet af, vil det svar man får være fisk. Det er de færreste som har lavet noget med feks blæretang som er at finde på store set alle danske kyster.
Så min plan er at udvide børnenes viden om hvad der er spiseligt fra havet af, samt at indrage dem i processen med at lave et tang-brød.
Først skulle tangen dog indsamles.
Det er vigtigt at blærerne klippes fra, og at det kun er de friske topskud som anvendes i madlavning...
Så bliver det nemligt helt lysegrønt. Her nedenunder kan man se forskellen på et stykke tang som har været i kogende vand og det som ikke har.
Efter resten af tangen er kogt, skal det hakkes, her kan børnene sagtens hjælpe for at få en finmotorisk fornemmelse for de processer som er forbundet med madlavning.
Jeg vil dog kraftigt foreslå at man bruger en børnekniv, med kort skæfte og knivblad.
Og vi har et færdigt lavet stenalderbrød med tang..
Som afsluttende bemærkninger er det tydeligt at børnene udviste stor begejstring og interesse over at stifte bekendtskab med andre ressourcer fra havet end blot fisk. De troede simpelthen ikke på at det kunne lade sig gøre at bruge det "klamme tang" som det blev kaldt til noget spiseligt.
Jeg syntes det var en stor succes for ungerne at de fik en forståelse og indsigt i at de ting i naturen som umiddelbart ikke ser ud til at kunne bruges til noget som helst, faktisk har anvendelsesmuligheder.
Hej Søren.
SvarSletSuper fedt fra jord til bord projekt du har fået lavet der, får selv helt lyst til at prøve det:)