onsdag den 25. marts 2015

Jord til bord - Ost

I forlængelse af at der blev lavet smør, har jeg forsøgt mig med at lave en cremet smøre ost... Jeg ville ikke til at bestille osteløbe så jeg fandt en opskrift hvor det var kærnemælk som skulle varmes forsigtigt op så "ostemassen" skilte fra og som man så kunne bruge efterfølgende.

Kærnemælken skal varmes op til 60 gr.


 
Det er meget tydeligt når den skiller.

 
Så skal vallen sies fra. Jeg havde ikke et klæde som var tyndere masket end et viskestykke, så håber det går.

 

efter 20 min...
 


Efter 1 time... Nu begynder min tålmodighed at være slut :)
 

Jeg syntes det tager lang tid få vallen skillet fra, så jeg forsøger at hjælpe processen lidt på vej ved at "presse" vallen ud...

Det viste sig at være en rigtig dårlig ide, da jeg dakom til at presse "ostemassen" med ud... Så der er ikke andet for end at jeg må vente den tid det tager.
 
I mellemtiden tænkte jeg lidt over hvad jeg skulle bruge som smagsgiver til osten. Nu elsker alle mine 3 børn pikantost, så jeg tænkte jeg ville forsøge mig med en hjemmelavet pikantost. Konsistensen er nogenlunde den samme, om end denne er lidt mere grynet.

Konsistensen er ved at være god nu
 
Paprika, toppen af forårsløg, salt, peber og sukker.
røre røre rundt... og vupti...

 
Det er sgu da en øjenåbner af format, at der ikke skal mere til for at lave ost, smør og andre mejeri produkter i hjemmet..
Og smagen er faktisk ganske god syntes jeg. Den virkelige test skal dog stås når ungerne kommer hjem fra skole:-)

 
På mit arbejde er der en borger som er rigtig glad for smøreoste, pikantoset, rejeost, hvidløgsost osv. Han smøre selv sin madpakke om aftenen til den kommende arbejdsdag, så jeg tænker om dette ikke skulle være et projekt for ham og jeg. Han har en maddag om ugen hvor det er meget tydeligt at han nyder at være i et køkken sammen med personalet, så det vil være oplagt at introducere ham til denne forholdsvist simple måde at lave sin egen smøreost på. Jeg tænker jeg vil forsøge at lave det til næste arbejdsprojekt med den pågældende borger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar