fredag den 27. marts 2015

Naturfænomen - Solformørkelsen 2015

I denne del af mit biotop arbejde, er fokuset på naturfænomener. Som udgangspunkt er biotopen jo omdrejningspunktet for hvad der bliver søsat af projekter & aktiviteter, men lige præcis dette indlæg vil jeg bruge på solformørkelsen som tog sted den 20.marts 2015.
Årsagen er af den simple årsag, at dette er et så sjældent naturfænomen at jeg syntes det ville være fjollet af mig ikke at benytte mig af den :-) En solformørkelse er jo et spændende naturskuespil, som man ikke må snyde sig selv for.
Biotopen bliver inddraget på den måde, at jeg vil opleve solformørkelsen på min biotop.

En solformørkelse er egentligt noget så simpelt som at stå i skyggen af månen. Månen kredser om jorden i en bane som er en anelse skæv ifh til solens bane. Når både måne og sol står står i et af de punkter hvor de krydser hinanden, opstår der en solformørkelse.

Der bliver skelnet om en solformørkelse er total, partiel eller delvis. Lige præcis denne solformørkelse som opstår den 20.marts er ikke toal, set fra Danmark af. Herfra er den blot partial eller delvis.
Hvis man har et ønske om at opleve den totale solformørkelse skal man ud og rejse lidt, da det udelukkende er på Færøerne & Svalbard hvor man kan opleve dette. Der er nogle yderligere specifikke fænomener som kun opstår i og i nærheden af den totale solformørkelse, også kaldet totalitetszonen.

Et af disse fænomener er at man kan opleve/se solens korona, som er det yderste lag af solens atmosfære. Som udgangspunkt er solens korona ikke synlig fra jorden af, da lyset fra solen er så kraftigt at det overdøver stort set alt. Når månen positionere sig således at den totale solformørkelse opstår, sker der noget magiske.. Solens stråler bliver skærmet, og koronaen træder frem.

Solens Korona fra den totale solformørkelse i Frankrig 1999 (http://da.wikipedia.org/wiki/Solform%C3%B8rkelse#/media/File:Solar_eclipse_1999_4.jpg)

Nu oplevede jeg selv formørkelse i Frankrig i 1999, og jeg må ærligt indrømme at denne gang var noget af en flad oplevelse. For det første var der meget overskyet fra min biotop af, hvilket gjorde at jeg udelukkende kunne ane den delvise formørkelse, hvilket jeg syntes var ærgerligt.

Dette var mit udsynet til solformørkelse fra min biotop.. Ikke så spændende endda desværre. 



Der er rigtigt mange gode pædagogiske indgangs vinkler til at opleve en solformørkelse med børn, unge, udviklingshæmmede - ja, alle mennesker som har forudsætningerne for at kunne begejstres og værdsætte noget smukt og forunderligt.
Hvis udgangspunktet er børn, vil jeg mene en faktuel viden omkring fænomenet som helhed er påkrævet. Det er simpelthen fordi at børn har så dejligt nemt ved at blive begejstret og i kraft deraf stille en hulens masse spørgsmål som en basisviden er påkrævet for at kunne håndtere spørgsmålene.

Hvis børnene skal kunne opleve solførkelsen, sikkert og i al sin pragt, er beskyttelses briller en nødvendighed. En sjov aktivitet i børnehaven kunne være at bestille godkendte solfiltre hjem, og så klippe klister nogle briller ud af kraftigt karton, og indsætte solfilter som glas heri, til børnene.
Så er der en sammenhængs kraft fra en aktivitet i børnehaven, til en tur/udflugt hvor man kan opleve solformørkelsen.

Yderlige ville det være oplagt at tage nogle billeder af formørkelse med en ipad eller et kamera. Disse billeder ville man så kunne redigere lidt i sammen med børnene og lave nogle opslagstavler eller boards når man er kommet tilbage til institutionen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar