onsdag den 1. april 2015

Naturfænomener - Tidevand

Tidevand.... Ebbe & flod.... To synonymer for det samme naturfænomen som vi er tilskuere til her på jorden hver eneste dag, ja faktisk 2 gange om dagen, om vi vil det eller ej.
Det stigende tidevand betegnes som flod, og det tilbagetrækkende tidevand som ebbe. Der er yderligere en specificering af tidevandet ud over ebbe og flod.
Springflod og nipflod.
Springflod er en kraftigere flod som dukker op ved fuldmåne og ved nymåne. Når månens og solens indflydelse forstærker hinanden, i en meget avanceret fysisk teori som jeg ikke har intentioner om at kaste mig ud i, det er trods alt pædagogik mit studie omhandler, ikke avanceret fysik & astronomi.
Når det springflod ved fuldmåne befinder solen og månen på hver sin side af jorden og trækker hver vandet ud til flodzonerne. Springflod ved nymåne fremkommer når solen og månen trækker til samme side på én gang (http://www.rummet.dk/solsystemet/jorden/scene2.swf/view)

Dette fænomen, altså tidevandet generelt, vil jeg beskæftige mig lidt med. Min biotop er en smule kedelig når det kommer til at observere tidevandet, så jeg har tænkt mig at lave en lille felt/biotop ekskursion med min familie til det sted i DK hvor man kan se og opleve tidevandet bedst.
Nemlig vadehavet.

I bilen på vej over mod vestkysten snakkede jeg med mine børn på 4, 9 og 13 om de vidste hvad der rent faktisk forårsagede ebbe og flod. Alma på 4 syntes det var flotte navne og ville gerne lege med "dem", Frederik på 9 vidste det var noget med månen, og Andreas på 13 havde ingen ide om hvad der forårsagede dette naturfænomen.
Det fik mig til at overveje hvilke pædagogiske overvejelser som er fornuftige at have gjort sig, hvis dette er noget som ville være interessant at beskæftige sig med i sin pædagogiske praksis.
Årsagen hertil er at det er rimeligt abstrakte forklaringsmodeller som man skal kunne forholde sig til for at få en reel forståelse for hvad der faktisk sker med tyngdefelterne imellem månen & jorden.

Man behøver selvfølgelig ikke at diske op med de store teorier i børnehaven, der kunne man blot forholde forklaringen til det børnene visuelt kan se, nemlig månen på himlen og selve tidevandet. Det er essentielt at den verbale forklaring bliver afstemt med modtageren for ikke skabe yderligere forvirring omkring et relativt svært emne.

På vej til vadehavet kørte vi forbi nogle dejlige klitområder
 
 
Ungerne var mest interesserede i om man kunne finde hugorme :-) De kan liige anes heelt ude i det fjerne af billedet
 

Normalt tager det 6 1/4 time imellem højvande og lavvande, så jeg var lidt spændt på om vi ramte det nogenlunde i den ene eller anden ende af ebbe/flod, da det ville være en udfordring at bruge 6 timer ved vadehavet på at vente så længe. Men vi ramte det nogenlunde spot on så vi kunne gå lidt rundt i havbunden med gummistøvler og ellers bare hygge os.

Vi var lige ved at tage på en tur til Mandø i hestevogn, men vores mindste var ikke så vild med ideen, så den sprang vi over.


 
Jeg havde egentligt sat næsen lidt op efter at vi kunne få set en del fugle, da vadehavet jo også er kendt for sit store varieret dyreliv. Men her blev vi godt nok skuffet. Ingen store fugleflokke eller noget i den stil overhovedet. Går ud fra det er pga. årstiden, de er sikkert ikke ankommet i DK endnu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar