mandag den 13. april 2015

Museumsopgave

På dette tidspunkt i mit VNT forløb har jeg været en tur i min hjemstavns eget lille bymuseum, nemlig Fredericia bymuseum. Jeg er det man i Fredericia kalder for en ”fæstningsdreng”.
Født og opvokset inden for voldende. Som så mange andre steder i Danmark, er der en vis stolthed forbundet med at være en indbygger i en central del af et stykke Danmarkshistorie, det bærer undervisningen i folkeskolernes historietimer også præg af.

Fredericia er rig på historie, især krigshistorie, hvilket udspringer af at byen originalt blev grundlagt som en militær fæstning. Det bærer byen stadig stort præg af, nok mest kendt og nævneværdigt er det enorme voldanlæg som blev anlagt i 1600’tallet. Dette voldanlæg er en central del af museets seværdigheder, på trods af at det befinder sig lidt væk fra selv museet. Derudover er museet fyldt med udstillinger fra tiden omkring 1849, hvad der har været af virksomheder i byen, hvordan soldaterne sov og boede på kasernerne, hvad de fik fritiden til at gå med og meget andet.

Som udgangspunkt er der ikke noget kustode personale til stede, de kan dog bookes imod betaling (500kr i timen) hvilket jeg ikke lige var helt hooked på.
Jeg oplevede at udstillingerne var rimeligt tilgængelige, hvis man kan læse og forstå et skriftsprog som ikke tager hensyn til tekniske og detaljerede beskrivelser.  Jeg vil helt klart mene at børn op til en 12-14 års alder vil få et begrænset udbytte af et besøg uden voksen til at omsætte/forklarer hvad der opleves. Der er ikke taget handicap hensyn overhovedet. Gangene er små og snævre, mange af udstillingerne kræver at man skal træde ind over en høj tærskel og der er ingen rampe til kørestols brugere.

Voldanlægget blev bygget for at beskytte overgangen til Jylland for resten af kongeriget, imod fremmede krigsmagter.
Det er Europas mest velbevarede voldanlæg, og det er en fornøjelse at gå tur derpå, og fornemme kanonernes placering ifh til voldgravene med vandmasserne, de høje forskansninger og at forestille sig hvordan de slesviske-holstenske soldater har været spredt rundt omkring i forskansninger i treårskrigen, nærmere betegnet året 1849. Det er kampene den 5 & 6 juli 1849 i Fredericia som er en af de mest berømte krigsfortællinger i den danske krigshistorie. Den 6. Juli bliver fejret hver år i Fredericia for at mindes ”udfaldet” fra Fredericia.

Det er denne ramme, det berømte slag i Fredericia som jeg har forestillet mig skal danne rammen for mit museums projekt.
Jeg mener ansvaret & pligten for at viderebringe vores fælles historie arv ligger hos os som har en interesse i dette. Dette er et essentielt punkt da interesse er et vigtigt udgangspunkt for al formidling til en given målgruppe.
I denne opgave er det min tanke at målgruppen er en børnehavegruppe i alderen 4-6 år.
I mine overvejelser omkring hvad jeg har lyst til at prøve kræfter med, rent praktisk/produktionsorienteret i opgaven, er jeg fascineret af tanken omkring voldanlægget og hvordan det er blevet bygget. Det er et massivt stort voldanlæg (se billeder v. billag) og i 1600’ tallet har der kun været en måde at få transporteret alt det jord fra det ene sted til det andet. Nemlig med en trillebør og manuelt håndkraft! Det er da om noget en arkitektonisk/ingeniør bedrift som er værd at bruge lidt tid på beundre, og undres over.

Jeg har tænkt mig at lave en kopi af et udsnit af voldanlægget i papmache sammen med mine 2 yngste børn (Alma 4 år & Frederik på 9 år).
Jeg har ikke arbejdet med papmache siden mine egene børnehave år, så jeg har tænkt mig at inden vi går i gang med selve voldanlægget, skal vi lave nogle prøveting med materialet for ligesom at få en ide om hvad det kan, og hvad det ikke kan. Al dokumentation omkring dette vil være at finde på min blog under ”museumsopgave”, her vil selve voldanlægget som vi laver også blive dokumenteret.

Jeg har tænkt at vi yderligere skal snakke omkring hvorfor volden blev bygget i sin tid og hvad den har været brugt til. Jeg ved ikke om det er muligt at lave små kanoner i papmache, ellers må vi se om vi kan lave nogle i noget af det ler jeg har tilovers fra vores ler projekt. 

Den praktiske del af opgaven vil løbende blive tilføjet/opdateret her på bloggen.

Herunder har jeg lagt lidt billeder ind for at give et indtryk af størrelsen samt hvor smukt et militær anlæg det rent faktisk udgør.








Jeg har nu fået indkøbt det materiale jeg skal bruge til at påbegynde mit lille udsnit af Fredericias voldanlæg. Lidt forskellige akrylfarver til at male med, samt noget tapetklister til at lave papmache med. Aviserne sætter jeg min lid til dumper ind af brevspækken en af dagene, hvilket de også gjorde :-)


En overskåret lokumsrulle og køkkenrulle udgør skelettet.
Det er et jammerligt svineri!! Det er værd at have i mente når ungerne skal i gang!
Så skal den bare tørre, og så er den klar til maling..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar